Make-up artistul Alina BOITOR: despre machiaj, rutină și stimă de sine

Indiferent de avântul intervențiilor estetice și uriașul val de aplicații și filtre care ne schimbă înfățișarea, când și cum avem chef, în online, machiajul rămâne cel mai șic și la îndemână instrument de seducție offline. Firește, dacă este folosit cu măiestrie, atât cât e nevoie, și când e nevoie. Iar pe lângă Séduction, de ce să nu recunoaștem, în arta machiajului se mai ascunde și un pic de Camouflage, să acoperi subtil imperfecțiunile cât să pui în valoare trăsăturile frumoase. Aici e cheia.

Chiar dacă uneori mă sperie viitorul industriei de beauty, mă calmez imediat ce privesc show-urile de modă Chanel, Dior, Saint Laurent. Modelele poartă un machiaj simplu, natural, au un ten frumos și, cel mai important, nu sunt deloc „modificate”. În plus, mai există pe piață și brand-uri de cosmetice care au înțeles că e în regulă să îmbătrânești și e normal să ai riduri. Uite, de exemplu, la 68 de ani, actrița Isabella Rossellini este din nou fața Lancôme, și asta la mai bine de trei decenii de la prima lor colaborare. Iar un rol foarte important în toată această poveste a frumuseții etalate cu asumare și încredere îl au în continuare make-up artiștii. Ei știu și pot să ne învețe cum să arătăm (mai) bine fără mari bătăi de cap și investiții costisitoare. Așa că am rugat-o pe Alina Boitor, make-up artistul meu preferat, să-mi răspundă la câteva întrebări punctuale și practice despre machiajul perfect, rutină, produse și viitorul industriei. O să aflați că e destul să avem o trusă de make-up cu puține produse și de ce e important să urmăm un curs de make-up, indiferent de vârstă. Eu zic să citiți tot, să luați notițe și să treceți la fapte. Machiajul chiar ne poate schimba starea în bine. E un truc pe care ar fi bine să-l folosim în avantajul nostru și nu doar la ocazii speciale.

Alina Boitor,  în timp ce realizează un machiaj cât o mie de cuvinte 

Oana Țepeș-Greuruș: Din experiența ta ca make-up artist, spune-mi ce-și (mai) doresc femeile de la un machiaj în plină eră și prezență (mai mult) online?

Alina BOITOR: Am observat că femeile nu mai au răbdare. Nu mai au răbdare nici acasă, cu rutina zilnică și nici atunci când apelează la profesioniști. Așadar, abordarea câștigătoare este less is more. Propun să continuăm trendul anului trecut, respectiv skinminimalism, care combină foarte bine partea de make-up cu cea de skincare. Mă bucur tare mult că există acest trend pentru că, ușor-ușor, o să abandonăm fondurile de ten cu acoperire mare și o să optăm pentru un BB Cream sau un fond de ten cu acoperire mică pentru a lăsa pielea să respire. Acest lucru nu înseamnă că renunțăm definitiv la make-up, ci punem mai mult accent pe îmbunătățirea aspectului pielii folosind produse de îngrijire, mai degrabă.

După doi ani de pandemie și purtat măști, când rujul a cam lipsit iar ochii au fost cei care au atras mai mult atenție, spune-ne cum arată marele come-back. Ce culori punem pe buze? Mai are rujul roșu același efect?

Rujul roșu, fie el mat sau glossy,  va fi veșnic în tendințe, este un clasic chiar dacă în ultima vreme a fost purtat mai puțin din cauza măștilor. Cum spuneam, noua abordare constă acum în beneficiile pe care le aduc produsele de make-up. Femeile nu vor un ruj care doar să coloreze buzele, ci să hidrateze și să ofere remedii anti-aging.

Iar dacă vorbim despre tendințele în make-up pentru 2022 trebuie amintită întoarcerea la anii ’90: a revenit la modă rujul maro, strasurile pentru față și sclipiciul pentru corp.

Așadar, care sunt culorile la modă pentru primăvara și vara acestui an în make-up?

Sunt o mulțime de trenduri pe care le-am văzut deja în fashion show-uri: farduri de pleoape neon, eyeliner graphic, farduri de obraz în culori pastel și buze strălucitoare. Să nu uităm de culoarea orhideei, magenta-intens, culoarea anului 2022.

Suntem bombardați cu zeci de produse de beauty și make-up, mereu mai apare ceva nou sunt foarte multe recomandări în mediul online. Pe cine ascultăm? Ce-i de făcut? Investim și ținem pasul sau mai de grabă alegem o trustă de make-up minimalistă? De câte produse avem, de fapt, nevoie? Dă-ne o scurtă listă.

Într-adevăr una dintre cele mai mari schimbări în industria de beauty este creșterea comunității de make-up și beauty în online, în special Instagram și Tik Tok. Toți acești influencers au avut un impact rapid asupra industriei, de la promovarea brand-urilor mari până la introducerea pe piață a propriilor mărci. Iar cea mai mare schimbare este că majoritatea produselor de make-up sunt cumpărate acum online. Nu mai e neapărat nevoie să mergi într-un magazin ca să afli cum să folosesti un anumit produs sau cum să creezi un look, e suficient să te uiți la un tutorial video acasă.

Pe cine ascultam? E greu de spus. Cred ca este important să ne lăsăm ghidați de profesioniști și de acei influencers care sunt apropiați vârstei noastre și cu care rezonăm mai bine. Să nu uităm însă că fizionomia noastră este diferită, tenul nostru e de un anumit fel și e important să-i cunoaștem nevoile, să alegem produsele potrivite tipului nostru de ten ca să scoatem în evidență trăsăturile noastre cele mai frumoase.

Am câteva produse pe care le folosesc mereu în machiajul de zi cu zi : o crema hidratantă ca bază de machiaj, un fond de ten cu o textură foarte ușoară sau un BB Cream, o pudră liberă translucidă (o folosesc mai mult vara), bronzer și fard de obraz, creion de sprâncene, creion pentru ochi khol maro/gri, mascara, iar pentru buze un creion rose-nude și un gloss. Sigur că lista poate continua sau putem sări unele etape în funcție de necesități.

Care este bugetul minim pe care ar trebui să-l investim în produsele de make-up? Recomandă-ne trei brand-uri cu care nu dăm greș.

Ah, e greu să ne abținem de la cumpărături dacă suntem iubitoare de make-up. Au apărut foarte multe brand-uri noi și care mai de care promit că ne ajuta să obținem look-ul pe care ni-l dorim. Tendința merge acum către produsele naturale, organice, vegane. Eu sunt îndrăgostită de produsele Pat McGrath Labs. Tot ce a creat Pat este absolut fabulous, de la paletele de farduri la fondul de ten și gloss. Dacă nu știe ea, atunci cine? Nu degeaba este numită Mother of Make-up.

Culori pentru pleoape

Dar ne putem orienta și spre alte brand-uri, depinde de produsele de make-up pe care vrem să le achiziționăm. Astfel, pentru sprâncene aș merge clar cu Anastasia Beverly Hills, găsim și palete de farduri bune tot la Anastasia, apoi pentru fond de ten aș alege Danessa Myricks. Este foarte versatil, trebuie doar să știi cum să îl folosești; Lord and Berry este un brand de suflet, are multe produse pe care le recomand și le folosesc frecvent, concealer, fondul de ten extrem de cremos, creioanele de ochi și buze, rujurile, fardurile de obraz, etc.

Îmi plac foarte mult și Laura Mercier, Nars și Charlotte Tilbury, le găsim și le putem comanda online. Trebuie însă să ne orientam în funcție de veniturile noastre, nu e nevoie să cumpărăm cele mai scumpe produse. Dacă știm cum să le aplicăm, sigur vom obține un look care să ne pună în valoare trăsăturile frumoase și acest lucru îl putem afla la un curs de automachiaj.

Dă-ne mai multe detalii. Ce înveți la un curs de automachiaj? Cui i se adresează?

Când dorim să ne îmbunătățim abilitățile de machiaj și când ne aflăm în fața rafturilor cu produse de makeu-up și nu știm ce ni se potrivește, atunci sigur avem nevoie de un curs de automachiaj. Astfel, o să învățam să ne punem în evidență trăsăturile, cum să alegem și să folosim produsele potrivite tenului nostru, aflăm cum să aplicam în mod corect produsele de make-up ca să obținem efectul maxim. Cursurile pe care le predau eu sunt structurate pe 3 categorii:

Curs de machiaj pentru adolescente (13-17 ani). Majoritatea adolescentelor vor doar să își acopere imperfecțiunile tenului, iar în concepția lor asta înseamnă încărcarea tenului prin folosirea unui fond de ten cu acoperire mare. Consecințele apar imediat, tenul nu este îngrijit corespunzător și nu e sănătos. Așa că la acest curs, fetele se vor învață modalități foarte subtile de a rezolva orice problemă a tenului. Cursul cuprinde tot ce trebuie să știe tinerele despre îngrijirea corecta a tenului la vârsta lor, formarea trusei cosmetice, top 4 pensule necesare, accesorii, corecția feței și a micilor imperfecțiuni, corectarea sprâncenelor, accentuarea ochilor și multe alte tips & tricks.

Cursuri de machiaj pentru doamne 40+. Am observat că femeile poartă același tip de machiaj timp de 10-20 de ani și, deși observă că nu se mai așază bine pe ten și forma ochilor, pur și simplu nu au încredere sau nu știu cum să schimbe rutina. Multe femei au renunțat să se mai machieze. Altele vor să încerce tehnici noi, dar nu știu de unde să înceapă. Trusa de makeup a fiicei arată mai bine decât a lor, iar tutorialele de make-up din online par dificile. Acest curs vine să le învețe tehnici noi, în funcție de fizionomie și tipul de ten.

Cursuri de automachiaj personalizate pe cerințele cursantei. La acest curs se pot înscrie atât femeile care nu au nici un fel de noțiuni de make-up și vor să învețe pornind de la sfaturi despre îngrijirea tenului, trecând prin toate etapele machiajului. Până la finalul lecției o să știe cum să își facă singure un machiaj de zi, pe care ulterior pot să-l transforme în unul de seară. Sunt și femei care dețin deja noțiuni de make-up, însă doresc să învețe un anume stil de make-up sau o anumită tehnică: smokey eyes, cut crease, tehnica de contouring și highlighting, etc. Eu sunt foarte bucuroasă să le împărtășesc femeilor tainele machiajului și din experiența mea. Fetele pot veni cu prietenele și colegele sau pot cumpără un gift card care este un cadou ideal pentru o zi de naștere sau o ocazie specială.

Când, în ce situații, avem nevoie de un make-up realizat de un profesionist?

De regulă, apelăm la profesioniști pentru un eveniment important din viață noastră: nuntă, botez, zile de naștere, bal de absolvire, apariții publice importante, la TV sau ședințe foto, filmări, etc. Mergem la un make-up artist profesionist atunci când vrem ca machiajul nostru să reziste pe toată durata evenimentului, să fie impecabil și să ne reprezinte, să etalăm cea mai bună versiune a noastră.

Cu filtru sau fără filtru? În ce tabără te situezi? Cum au schimbat aplicațiile industria de make-up?

Când filtrele faciale au apărut prima dată în rețele de socializare, erau văzute că o joacă, le permiteau utilizatorilor să-și schimbe înfățișarea prin adăugarea unor peruci sau a unor costumații, astăzi, în schimb, din ce în ce mai mulți tineri folosesc filtre care înfrumusețează/schimbă înfățișarea. De obicei, pui un filtru ca să ascunzi anumite imperfecțiuni sau le folosești când nu ai deloc make-up. Cred că aceste filtre, foarte populare pe Intagram și Tik Tok, reprezintă cea mai răspândită utilizare a realității virtuale, iar cei care folosesc aceste filtre sunt subiecții experimentului care ne va arăta felul în care tehnologia schimbă modul în care ne formăm identitatea. Până una alta, cu toții ne bucurăm de filtre și aplicații, ca utilizatori și creatori de conținut, make-up artiști, fotografi etc. Filtrele au anumite funcționalități și beneficii, însă este foarte important să păstrăm limita realității.

Serialul Euphoria lansat de HBO a venit și cu noi trend-uri de make-up pentru adolescenți: Emotional Glam. Iar pe Instagram deja sunt sute de mii de postări cu #euphoriamakeup. La cine sau la ce să să ne mai uităm pentru inspirație? Pentru femeia la 20 de ani. Pentru 30 de ani. Pentru 40. Pentru 50 ani. Pentru 60-70 ani. Spune-ne un film, poate o campanie în social-media, un videoclip, un model/artist pentru fiecare categorie de vârstă.

Euphoria a câștigat o mare popularitate în rândul tinerilor. Costumele și machiajul au fost cele mai discutate și apreciate aspecte ale show-ului. Dacă privim strict la machiaj, fenomenul încă face furori: eyeliner-ul neon, culori strălucitoare, aplicațiile de strasuri și pietre sunt look-uri pe care le tot vedem reinterpretate pe Instagram și Tik Tok.

Iar pentru a ne inspira în alegerea și aplicarea produselor de make-up este uneori suficient să urmărim Instagramul make-up artiștilor. În rândul adolescenților face furori Jefree Star Cosmetics. Femeia de 30-40 de ani, în schimb, sigur ar aprecia look-urile create de Mario Dedivanovic, make-up artistul lui Kim Kardashian, iar pentru un ten matur cu siguranță găsim inspirație și informații foarte utile la Gucci Westman, pe care o ador și care are propriul brand de cosmetice numit „Westman Atelier” cu produse clean, ce pot fi folosit practic de toate categoriile de vârstă.

Un strop de lumină cu ajutorul make-up-ului

Cel mai important sfat pentru un make-up reușit este… pregătirea tenului, respectiv hidratarea și să nu uităm regula de aur în make-up: demachiere, tonifiere, hidratare!

Se spune, pe bună dreptate, că machiajul nu îți schimbă doar aspectul în bine, ci și dispoziția. Ce alte minuni mai face machiajul?

Machiajul îți poate corecta anumite imperfecțiuni și poate face o femeie să se simtă mai încrezătoare. Un look impecabil ajută cu siguranță la creșterea stimei de sine. De exemplu, tehnica de contouring și highlighting poate face schimbări majore, te poate chiar transforma complet, iar make-up artiștii profesioniști pot face adevărate minuni.

Pe Alina Boitor și ale ei machiaje minunate, plus cursurile de automachiaj despre care v-a povestit, le găsiți la distanță de un click. Aici, pe pagina de Facebook, și aici, pe pagina de Instagram. Vă încurajez să vă lăsați pe mâinile Alinei și să aduceți un strop de magie în viața voastră.

Fotografii: prin Alina Boitor – fotografii cu machiajele realizate de Alina Boitor Professional Make-up Artist, Pat McGrath, Westman Atelier – paginile de Facebook

Citiți și:

Alina Boitor, juristul care „face legea” în make-up

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *