Am fost curioasă să văd cum a început povestea H&M și designerii. Ține de ani buni și este un mare succes. Euforie, haos, nebunie și, cum am spus deja, isterie sunt cuvintele care descriu, în presă, orice nouă lansare. Și nu e nicio exagerare. Sunt site-uri care afișează cronometre cu timpul până la lansare și publică “teasers”și “tips and tricks” pentru o vânătoare eficientă la shopping. Au fost cazuri în care fashionistas au campat în fața magazinelor cu o noapte înainte, ca să fie sigure că prind rochia sau bluza mult visată. “Good things come to those who wait”,“High street haven” sau… nu.
Karl Lagerfeld, de la Chanel, e primul designer care semnează, în 2004, o colecție în colaborare cu H&M. A fost o isterie generală și s-a stat la cozi nesfârșite. Nu oricând ai ocazia să cumperi haine și accesorii semnate Lagerfeld cu prețuri între 19 și 145 euro! Așa că atunci când s-a pus în vânzare, pe 12 noiembrie, colecția Karl Lagerfeld pentru H&M a fost sold out în numai câteva minute. S-a creat deja un precedent iar episodul se repetă, în fiecare an, la fiecare nouă lansare de designer.
Un an mai târziu, în 2005, tricourile cu imprimeuri, rochiile, trenciurile, jeanșii și puloverele oversized semnate Stella McCartney se vând ca pâinea caldă în sute de magazine H&M, din 22 de țări.
În noiembrie 2006, olandezii Viktor and Rolf lansează o colecție eveniment pentru H&M. Tema: l’amour. Nu-i de mirare că piesa de rezistență a fost o rochie de mireasă, care s-a vândut la numai 298 euro, după cozi interminabile.
2007 este anul Roberto Cavalli la H&M. Creatorul italian, care le îmbracă pe Madonna, Jennifer Lopez ori Beyonce, lansează o mini-colecție ultra-glamour. Succesul? A fost uriaș deși prețurile nu erau chiar mici. 299 euro pentru o rochie de seară și 398 pentru un smoking.
În 2008, o colecție COMME des GARCONS intră în 200 de magazine H&M. Pe lângă haine și accesorii, COMME des GARCONS a lansat atunci și un parfum unisex. Creatoarea japoneză Rei Kawakubo reușește cu creațiile sale să stârnească vâlvă pe internet și isterie în magazine.
Pentru prima dată de la începutul colaborărilor cu designeri, în aprilie-mai 2009, colecția desenată de britanicul Matthew Williamson se pune în vânzare în magazinele H&M din toată lumea. A fost “rock and glam” la prețuri mici!
Și-a fost și Jimmy Choo la H&M, în noiembrie 2009. Sandale cu tocuri ametițoare la numai 129 euro, cizme peste genunchi la 300 euro și balerini cu ține la numai 69,95 euro. Din colecție nu au lipsit, firește, nici gențile și plicurile pentru seară. Au mai fost și rochii, topuri, salopete, curele, brățări, eșarfe și bijuterii.
Happy Lanvin for H&M Day a fost pe 23 noiembrie 2010. La New York, în câteva ore, 80% din colecția <“petite robe noir” în versiunea cocktail>, semnată Albert Elbaz (care între timp a părăsit casa Lanvin) s-a vândut iar pe rafturi au rămas rătăcite numai câteva accesorii. Printre ambasadorii colecției a fost și Irina Lăzăreanu.
Mult așteptată în magazinele H&M a fost și colecția de tricotaje semnată Sonia Rykiel, tot în 2010. Designerul mai colaborase cu suedezii și în 2009, de data aceasta, pentru o colecție de lenjerie intimă.
În noiembrie 2011, se vorbește despre extravaganță “versaciană” la H&M. Și de data aceasta, s-a stat la coadă cu orele înainte de lansarea colecției în magazine. Cea mai scumpă piesă Versace – 249 euro.
În martie 2012, Marni se alătură listei selecte cu o colecție în stilul caracteristic: imprimeuri grafice, cu flori sau buline, rochii de mătase, topuri și accesorii ultra-șic și oversized. Prețurile n-au fost mai mari de 149 euro, așa că nu mai are rost să vă spun cât de repede s-a vândut totul. La noi, citesc acum, s-a lansat de ziua femeii, pe 8 martie. Oare ce făceam în 2012 și de ce nu mi-am luat măcar un accesoriu? E minunată colecția. O găsiți în întregime aici.
Casa franțuzească Maison Martin Margiela a lansat colecția capsulă pentru H&M pe 15 noiembrie 2012. De la teddy bear topcoat la sneakers, toate s-au vândut rapid. În același an, 2012, H&M colaborează cu Anna Delo Russo, the fashion director Vogue Japonia și scoate pe piață o colecție de bijuterii bohemian chic.
H&M rămâne la designerii francezi și în 2013, când anunță colaborarea cu Isabel Marant. În căutarea informațiilor despre cum a fost atunci, la lansare, am descoperit pe ELLE.com un ghid, în câțiva pași, despre cum să reușești să-ți cumperi ceva din colecția Marant, în magazinele H&M. Vă zic două: luați în calcul o noapte albă în fața magazinelor. De ce să dormi când se lansează Isabel Marant? Și doi, nu probați nimic! Oricum le puteți returna, așa că de ce să mai stați la coadă și la cabine. Smart!
Alexander Wang – noiembrie 2014 – ca să marcheze un deceniu de la prima colaborare cu un designer, H&M alege pentru prima oară un creator american. Colecția sport a fost, cum era de așteptat, un succes.
Anul trecut, în noiembrie 2015, a fost Balmain. De fapt, a fost #HMBalmaination hysteria. Colecția s-a epuizat în câteva minute, nu ore. Singurul produs care rămăsese pe stoc, în shop-ul online, era un top de 25 euro.
Colecția Kenzo for H&M va fi disponibilă începând cu 3 noiembrie în magazinele H&M din Băneasa Shopping City și Unirea Shopping Center (de la ora 9.00 a.m.), dar și online pe hm.com (de la ora 11.00 a.m.). Vezi aici întreaga colecție.
În 2017, Erdem și H&M au dezvăluit “The Secret Life of Flowers” într-o colecție memorabilă, cu piese din materiale fine și înflorate.
Iar 2018 este anul gold, gold, gold de la Moschino. Creatorul Jeremy Scott a lansat o colecție jucăușă, în stilul caracteristic. Body-uri cu CD-uri, tricouri cu personaje Disney, jachete aurii, bijuterii opulente și cizme peste genunchi.
Deși Mango (Kate Moss, surorile Cruz), Gap (Pierre Hardy) și Target (Rodarte, Proenza Schouler, Luella Bartley, Tracy Feith și Victoria Beckham pentru primăvara 2017) au copiat ideea și s-au lansat în colaborări cu designeri ori vedete n-au avut parte de succesul răsunător al retailer-ului suedez H&M. Câștigătorul ia totul. Dacă vă place vreo colecție H&M&designeri sunt șanse foarte mari să găsiți ce căutați pe ebay.
Surse: H&M, Madame Figaro, ELLE, Vogue.co.uk, Harper Bazzar.co.uk, Marie Claire
Foto deschidere: H&M
Share is good, share is fashion! Goinfashion!