Au inventat chiloții și (aproape) “au pus dungi și pe steagul Franței” – PETIT BATEAU, une longue histoire d’amour

Întâi o să vă explic titlul. Voiam să fie jucăuș, intrigant și totodată atractiv, dar, cum nu-i foarte ușor să scrii chiloți fără să sune un pic ciudat, am riscat. N-am avut cine sție ce sinonime ajutătoare la îndemână și nici franțuzescul culotte nu-i așa cunoscut la noi încât să-mi permit înlocuirea. Norocul meu că citesc VOGUE Paris – ador scriitura jurnaliștilor francezi – și m-am lăsat dusă de valul metaforic îndrăzneț și mi-am permis aroganța de-a pune, în aceeși frază, chiloți și… steag. Sper să nu fie cu supărare! E laudativ și cum să spui altfel că faimoasa marcă Petit Bateau a inventat chiloții acum 100 de ani și-a făcut din imprimeul mariniére “a hallmark of French national identity”? După această introducere necesară și suficientă, vă invit să faceți cunoștință cu Petit Bateau, brand-ul de haine legendar pentru bebeluși, copii, părinți, bunici, care pe mine m-a cucerit de la prima purtare și de atunci am ochi doar pentru bluzele cu imprimeul mariniére și lenjeria din bumbacul lor douce, fin-fin.

Petit Bateau, haine de la 0 la 924 de luni. “Au 50% bumbac și 50% dragoste din 1893”

E atât de lungă și frumoasă istoria mărcii Petit Bateau că n-ai cum să cuprinzi toate detaliile într-un articol. E un roman întreg plin de povești și aventuri. În 124 de ani se adună multe întâmplări la modă. Dar m-am documentat, am citit pe nerăsuflate un interviu cu Carole Caufaman, director of style Petit Bateau, și o să trec în revistă o parte din filosofia mărcii – calitate înainte de toate.

“Fiecare mamă le spune copiilor povești cu a fost odată ca niciodată. La Petit Bateau a fost odată ca niciodată e o zicală adevărată. Deschide cartea și acolo o să descoperi ADN-ul nostru. Și nu e vorba despre marketing, Carole Caufaman, director of style Petit Bateau.

Așadar, povestea începe cu Pierre Valton, cel care a deschis fabrica de textile – Valton-Quinquarlet & Fils – în 1893, în orașul Troyes, lângă Paris. Compania s-a extins rapid în timpul Primului Război Mondial, tocmai pentru că producea pantaloni pentru soldații francezi. După război, au croit și scos pe piață tricoul clasic, model care nu a suferit prea multe modificări de-a lungul vremii. Schimbarea vitală a venit în 1918, în urmă cu fix 100 de ani, când fiul lui Pierre, Etienne Valton, a luat o hotărâre îndrăzneață – a tăiat cracii indispensabililor clasici și-a inventat chilotul pe care îl știm azi. Invenția catalogată drept o revoluție socială și semn de libertate a fost premiată cu un grand prix la Exposition universelle de Paris. Se pare că Etienne ar fi fost inspirat chiar de cântecul pentru copii “Maman les p’tits bateaux qui vont sur l’eau ont-ils des jambes ? (Mamă, bărcile au picioare ca să meargă pe apă?)”, fredonat de soția sa copiilor lor și așa a apărut, doi ani mai târziu, numele brand-ului – Petit Bateau.

Inspirați de succesul Petit Bateau, au început să răsară peste noapte tot felul de imitatori: Petit Breton, Petit Coq, Petit Mousse, Petit Pierrot, Petit Tambour, etc. “Petit Bateau este numele magic chiar și pentru concurență. Au fost mulți cei care au încercat să ne copieze. Materiale, culori, forme sau finisaje. Am fost imitați, dar niciodată egalați. Pentru că există ceva ce nu poate fi copiat: calitatea Petit Bateau!” Așa suna în 1930 un mesaj publicitar cât se poate de explicit. Și-a fost o campanie de mare succes!

Petit Bateau, confortul de care aveți nevoie!”

Întrebată cum a trecut Petit Bateau proba timpului și mai ales cum a rămas unul dintre cele mai iubite branduri franțuzești, Carole Caufaman a comparat fidelitatea față de marcă cu un mariaj: “E ca într-o căsătorie. De ce soția stă cu soțul? Cred că sunt niște rădăcini care îi țin împreună, împărășesc pasiuni, au anumite calități.”

Așadar, calitatea incontestabilă Petit Bateau a impus și menținut brandul în top peste o sută de ani. Bumbacul pe care îl folosec este mereu moale și delicat. Americanii i-ar zice “second skin”, dar francezi sunt mai romantici și spun așa – bumbacul Petit Bateau protejează pielea fină a bebelușului ca brațele unei mame iar expresia fait avec amour explică cel mai bine din ce-s făcute hainele.

Apoi, la fel de faimoase, sunt dungile și culorile speciale Petit Bateau. “Make your colours, you make your brand! La Chanel, e alb și negru. Pentru noi, la Petit Bateau, sunt albastru, roșu, galben Doré și cerise. Dungile sunt la modă acum și le vezi peste tot. Noi, la Petit Bateau, nu am uitat niciodată de ele. Fac parte din spiritul Petit Bateau. În Franța, avem o vorbă, dungile sunt ca madlena lui Proust”, Carole Caufaman, director of style Petit Bateau.

Știați că Petit Bateau deține o bibliotecă de culori. Iar în cei 124 de ani s-au adunat peste 2.300! Fiecare nuanță are o rețetă unică și exclusivă. Iar culorile sunt așa: lait, bleu smoking, carmin, rose fleur, rouge mars, vert olivier, jaune shine. Le-am lăsat în franceză, sună melodios! Cine a fost la Paris într-o zi ploioasă, mai mult ca sigur a văzut câțiva francezi îmbrăcați în pelerine galbene, unul dintre cele mai bine vândute produse Petit Bateau. Apropo, dacă ajungeți la Paris să vizitați neapărat magazinul Petit Bateau de pe Avenue Champs-Élysées.

Îmi place că cei de la Petit Bateau spun cu subiect și predicat că hainele lor se lasă moștenire. Nu intră la apă, culorile nu se estompează. Și la capitolul design, Petit Bateau a pariat pe o carte sigură – simplitatea. “La Petit Bateau e vorba despre un spirit practic și de un stil de viață simplu. Am 62 de ani, am lucrat în lumea modei toată viața, însă prima oară când am intrat în fabrica Petit Bateau, m-am îndrăgostit. Am învățat multe aici: despre tricotaje, despe modă și despre ADN-ul nostru. Am refăcut tricoul Petit Bateau pe care l-a purtat fiul meu în copilărie și am avut clienți care ne-au scris să ne spună că l-au avut și ei când erau mici”, Carole Caufaman, director of style Petit Bateau.

Petit Bateau colaborează constant cu designeri și, de-a lungul timpului, au lansat colecții capsulă cu branduri precum Carven, Tsumori Chisato, Cedric Charlier, Monsieur Christian Lacroix și Maison Kitsuné. Brandul susține și promovează tinerii creatori iar ca scriitoare de povești pentru copii ce sunt nu pot să nu aplaud colaborarea Petit Bateau cu autorii de cărți pentru copii. Personajele lor au apărut imprimate pe tricouri, pantaloni sau body-uri Petit Bateau. Bravo! Cele cu le loup – personajul lui Mario Ramos – au fost grozave!

De notat e și momentul 1994, când modelul Claudia Schiffer a purtat un tricou simplu, alb, de la Petit Bateau, sub un taior Chanel. Outfitul propus de Karl Lagerfeld pe podium le-au dus vânzări record. Tricourile albe s-au dat ca pâinea caldă. Colecțiile Petit Bateau au cucerit și redactorii de modă iar chiloții Petit Bateau au apărut în pictoriale din ELLE și VOGUE Paris.

Colecții aniversare

Deși ar mai fi multe de spus, o să închei cu noutățile. La ceas aniversar, 100 de ani de la inventarea chilotului 1918-2018, Petit Bateau lansează trei modele de culottes : l’originelle – cu talie înaltă, dungi și mici nasturi, la culte – modelul clasic și l’enfantine, cu volane și imprimeu milleraies. Le găsiți și în magazinele Petit Bateau de la noi, în Băneasa Shopping City, etajul 1, și Calea Dorobanți, nr. 159.

Fotografii: Petit Bateau

Surse: elle.fr, petit-bateau.fr, marylebonevillage.com

Partager!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *